Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


مسير بديل علم و تکنولوژي

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Facebook Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[06 Jan 2008]   [ وحید وحیدی مطلق]

چند روز پيش فرصتي فراهم شد که از طريق ايميل پرسش و پاسخي با آقاي دکتر علي پايا، فيلسوف معاصر ايراني، درباره ديدگاه ايشان راجع به رئاليسم عقل گرا و نقاد داشته باشم. در واقع ايشان مقاله اي تاليف کرده بودند و مي خواستند که اگر نکته اي به ذهنم مي رسد بگويم. در بخشي از مقاله مذکور با استدلالي مواجه شدم که به نوعي با يکي از سوالات هميشگي خودم مرتبط بود.

دکتر پايا در جايي نوشته بود که:



علم و تکنولوژی هر دو در زمره برساخته های بشری به شمار می آیند. برساخته های بشری محصول حیث های التفاتی intentionality جمعی آدمیان هستند.




من پرسیدم:

این موضوع که شما برساخته بشری را محصول حیث های التفاتی جمعی آدمیان تلقی می کنید از این جهت می تواند جالب باشد که مثلا فرض کنیم اگر در دنیایی که برترین دانشجویان و با استعداد ترین افراد به جای تحصیل در رشته مهندسی برق به سمت جانور شناسی سوق داده می شدند آیا انتظار می رفت که مسیر اکشتافات و اختراعات علم و تکنولوژی به کلی دگرگون شود. اگر تصور کنیم که نخبگان جهان سال های سال را مشغول مطالعه مورچگان شوند لزوما باید منتظر ظهور بر ساخته های بشری متنوع، پرمایه، و پرکاربردی در حیطه علم و تکنولوژی می بودیم که با آنچه که اکنون می بینیم و از آن آگاه هستیم تفاوت چشمگیر می داشت. آیا اساسا پرمایگی این جهان ها توزیع یکنواخت دارد و صرفا این حیت التفاتی ابناء بشر و بویژه با هوش ترین آنها است که مسیر معرفت اندوزی و اکتشاف و اختراع را هدایت می کند؟

و جوابی که گرفتم تا حد زیادی قانع کننده بود:



بر یک مبنای رئالیستی، که استدلال در دفاع از آن نیز استدلال قدرتمندی است، آدمیان واجد یک فطرت مشترکند. اساسا همین فطرت مشترک اطلاق صفت "آدمی" را به این گونه خاص از موجودات امکان پذیر می سازد. با این توضیح، می توان استدلال کرد که این موجود، واجد نیاز های مشترک نیز هست. هرچند که تنوع های زیست بومی احیانا ظهور برخی نیاز های غیر مشترک را نیز امکان پذیر می سازد. مثلا نیاز به لباس های گرم از آن نوع که در قطب شمال مورد استفاده است کمتر برای ساکنان آفریقا پیش می آید. در هر حال وجود نیاز های مشترک (یک نیاز معرفتی مشترک و انواع نیاز های غیر معرفتی مشترک) و نیز وجود واقعیتی که ظرفیت ها و امکاناتش مخلوق آدمیان نیست، زمینه را برای دستیابی به شناخت های مشترک، و نیز دستیابی به دستگاهها و ابزار ها و ماشین ها و تکنیک هایی کم و بیش مشترک با کارکرد های کم و بیش یکسان فراهم می آورد. به عبارت دیگر اگر تاریخ تطور دوباره در روی زمین تکرار شود، با فرض وجود همین قوانین فعلی، مجددا همین نوع معرفت و همین نوع ابزار ها (البته نه عینا و طابق النعل بالنعل بلکه در مورد معرفت با حفظ تطابق با واقع ولو در هیئت سیستم های ارائه و نمایش متفاوت، و در مورد ماشین ها و ابزار ها، با حفظ کارکرد ها، ولو در معماری ها و اشکال تا اندازه ای متفاوت) مجددا ظهور می کرد (هرچند که دوره زمانی و جایگاه ظهور و ... احیانا متفاوت می بود). تمرکز بهترین مغز ها روی یک موضوع خاص، فرض دقیقی نیست. حتی در مورد همان یک موضوع خاص (مثلا جامعه مورچه ها) نیز، معرفت علمی به شرطی پیشرفت می کند که دیگر اجزاء معرفتی-تکنولوژیک جامعه به نحو هماهنگ پیشرفت کند. به عنوان مثال در غیاب یک زبان پیشرفته برای بیان یافته ها، تحقیقاتی که بر روی مورچه ها صورت می گیرد کمک چندانی به رشد سپهر معنایی-مفهومی افراد جامعه فرضی نمی کند. به همین ترتیب در غیاب تکنولوژی های مناسبی که در خدمت کاوش در لایه های عمیق تر واقعیت مربوط به مورچه قرار بگیرند نیز تحقیقات در این حوزه رشد چندانی نمی کند. از این گذشته در غیاب ارتباط موزون با دیگر اجزا طبیعت، شناختی که دانشمندان این جامعه فرضی از مورچه ها به دست می آورند نیز چندان راهگشا نخواهد بود. به یاد داشته باشید که یکی از معنای رشد علم وحدت بخشی هرچه بیشتر به پدیدار های متنوع است. در جامعه فرضی اگر میان یافته های مربوط به مورچه ها و دیگر موجودات زنده و حتی غیر زنده (نظیر حرکات مکانیکی دست و پای مورچه ها و فعالییت انواع اهرم ها و ماشین ها) و .... نظایر این امور ارتباط موزون برقرار نشود، عملا آنچه که در مورد جامعه مورچه یافت شده نیز در تراز بسیار محدودی از واقعیت مربوط به همین ارگانیزم ها باقی خواهد ماند.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۷ آوریل ۲۰۲۴

وحید وحیدی مطلق

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی  وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد   وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050  وحید وحیدی مطلق

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما  وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎  وحید وحیدی مطلق

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده  وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد.  وحید وحیدی مطلق

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟  وحید وحیدی مطلق

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی  وحید وحیدی مطلق

+ بازی پیامکی و محتوای آموزشی - سرگرمی برای آینده پژوهی  وحید وحیدی مطلق

+ مجموعه کامل فیلم های آموزشی وحیدی مطلق قابل مشاهده در وب سایت آپارات  وحید وحیدی مطلق

+ تربیت مدرس آینده پژوهی به ایرانی ها  وحید وحیدی مطلق

+ ایران و نیروهای کلیدی آینده  وحید وحیدی مطلق

+ دنیای اوروِلی در مقابل دنیایی که هاکسلی مجسم کرده بود  وحید وحیدی مطلق

+ شماره جدید بولتن تخصصی دیجیتال آینده پژوهی منتشر شد  وحید وحیدی مطلق

+ جامعه بی طبقه اینترنت 2  وحید وحیدی مطلق

+ اگر سیاست یا مدیریت سازمان به اندازه ریاضیات پیشرفته و جبر مجرد، ساده می بود.  وحید وحیدی مطلق

+ درباره زمان، وجود، مشاهده، چیزها و اصول منطقی ریاضی - فیزیک کوانتوم  وحید وحیدی مطلق

+ انجماد زمان در دستگاه مختصات لاک پشتی  وحید وحیدی مطلق

+ سناریوی آینده تنش سیاسی معاصر ایران و آمریکا  وحید وحیدی مطلق

+ پیام یک آینده پژه در ایران   وحید وحیدی مطلق

+ الگوهای ترجیح در فعالیت های آینده نگری   وحید وحیدی مطلق

+ هوشمندي بي نظير - نگاهي به يکپارچگي انسان و فنآوري ظرف ۳۰ سال آينده  وحید وحیدی مطلق

+ فرهنگ خشونت و راه هاي نفي آن  وحید وحیدی مطلق

+ فراخوان همکاری با نشریه الکترونیکی تخصصی آینده پژوهی وحید وحیدی مطلق  وحید وحیدی مطلق

+ من و دیگر آینده پژوهان خود را پیشگوی آینده تلقی نمی کنیم  وحید وحیدی مطلق

+ به نظر می رسد که شما نسبت به شیوه های مختلف تفکر دیدگاهی ایدئولوژیک دارید  وحید وحیدی مطلق

+ آیا درباره اینکه عمر پیش بینی آینده به سر آمده است مصداق یا مدرکی هم دارید؟  وحید وحیدی مطلق

+ علم و هنر کدام یک؟ ساخت آینده یا آمادگی برای آینده ( پاسخ به آقای سعید محمدی )  وحید وحیدی مطلق

+ مهندسان آینده  وحید وحیدی مطلق

+ انقلاب هاي فنآوري منجر به ناآرامي هاي گسترده اجتماعي مي‌شود  وحید وحیدی مطلق

+ جهان بهتر فردا  وحید وحیدی مطلق

+ آينده پژوهي، پارادايم نوين علوم انساني  وحید وحیدی مطلق

+ سواد آینده  وحید وحیدی مطلق

+ شناخت آينده با هدف کسب درآمد  وحید وحیدی مطلق

+ تنگناهای قانون گذاری برای آینده  وحید وحیدی مطلق

+ مسير بديل علم و تکنولوژي  وحید وحیدی مطلق

+ بازي خوره  وحید وحیدی مطلق

+ محاسبه علت واقعی مرگ  وحید وحیدی مطلق

+ انديشکده ها و منابع انساني شايسته  وحید وحیدی مطلق

+ پیش بینی های آلفا و بتا  وحید وحیدی مطلق

+ ناپیوستگی ها، شگفتی سازها، و علائم ضعیف آینده  وحید وحیدی مطلق

+ نگاهي به يکپارچگي انسان و فنآوري ظرف 30 سال آينده   وحید وحیدی مطلق

+ تفکر ارزشی  وحید وحیدی مطلق

+ حاشيه، صحنه، و شناخت آينده  وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل لایه لایه ای علت ها  وحید وحیدی مطلق

+ ويروس ها، ايده ها و گسترش آنها  وحید وحیدی مطلق

+ الگوهای ترجیح در فعالیت های آینده نگری  وحید وحیدی مطلق

+ مسابقه در جنگل مه آلود  وحید وحیدی مطلق

+ نگاه دایناسوری و حس قورباغه ای  وحید وحیدی مطلق



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995